Close
0 produkter
Du har ingen varer i handlekurven.
Produkter
    Filters
    Preferanser
    Søk

    Golden fernissering - en komplett guide

    Retningslinjer for påføring

    Denne informasjonen er laget for å gi et innsyn i fernisseringsprosessen. Fernissering har mange sider og de fleste har en forståelse av hva fernissering er. Likevel er ofte de spesifikke "bruksanvisninger" for å sikre vellykket fernissering mangelfulle, eller ganske enkelt ikke godt forstått. Målet med denne guiden er å gi denne informasjonen. Anvendelsen av en ferniss må aldri betraktes som bare en rask avslutning på den kreative prosessen. I stedet skal en innse at valget av ferniss, og anvendelse av slike, må vurderes nøye. En grundig forståelse av hele fernisseringsprosessen er viktig for å unngå problemer.

    Prøv ut produktet

    Før faktisk bruk, er det svært viktig å eksperimentere med Golden fernisser på et testarbeid for å bli klar over hvordan de oppfører seg, og hvordan de endrer overflaten til malerier. For best resultat, bruk et testarbeid som ligner på sammensetningen til kunstverket som skal bli fernissert. Dette vil bidra til å sikre at alle variabler er tatt med, og en vellykket fernissering kan oppnås.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Isoleringslag

    Bare beregnet på akrylmalerier, ikke bruk på oljemalerier.

    Gir muligheten til å bytte ferniss senere

    For framtidig bevaring og fjerning av ferniss anbefaler vi bruk av et isoleringslag før fernissering. Et isoleringsstrøk er et permanent, ikke-utskiftbart belegg som tjener til fysisk å skille malingsoverflaten fra fjernbar ferniss. Dette vil bidra til å beskytte overflaten hvis fernissen er helt fjernet, og at fremtidig rengjøring og konservering lettere kan gjøres og samtidig unngå å arbeide direkte på toppen av pigmentdelen av maleriet. Derfor, selv om bildet er malt med delikate laseringer eller store deler av farger som potensielt kan blø, vil en klar barriere sikkert dekke malte flater. Det vil også forsegle absorberende områder, som vil føre til en jevnere påføring av ferniss. I tilfelle ingen ferniss blir brukt, vil isolasjonslaget senke overflatens fuktsensitivitet, og gi beskyttelse under rutinemessig renhold/støvtørring

    Isoleringslag gir mest beskyttelse

    Gitt den nåværende kunnskap innen bevaring, mener vi at et isoleringsstrøk gir mest beskyttelse. Likevel, isolasjonsstrøk er også betydelige og permanente tillegg til et maleri og vil uunngåelig føre til endringer i maleriets overflatekvaliteter. Om disse endringene er akseptable, er en estetisk beslutning som hver kunstner må gjøre etter tilstrekkelig testing. I tillegg, siden dette er ikke-avtakbart, vil eventuelle feil eller problemer under denne prosedyren ikke være lett å korrigere, og det er alltid et element av risiko som må vurderes. Vi anbefaler sterkt at kunstneren trener på disse prosedyrene grundig slik at de føler seg trygge og blir kjent med eventuelle uforutsette problemer. Hvis du har spørsmål angående riktig bruk eller anvendelse av et isoleringsstrøk, kontakt Golden tekniske support avdeling på techsupport@goldenpaints.com

    Påføring

    For penselpåføring, kan riktig isoleringsmedium lages ved å tynne Golden Soft Gel Gloss med vann (2 deler Soft Gel Gloss til 1 del vann). Hvis en ønsker å bruke spray kan en 2:1 blanding av Golden GAC-500 og Transparent Airbrush Extender brukes. Påføres med airbrush sprøyte, touch-up spray eller kommersielt sprøyteutstyr.
    Overflatens absorberingsevne vil bestemme antall isolasjonslag som er nødvendig. For relativt ikke-absorberende flater, som tilfellet er med en enhetlig malingsflate, vil ett strøk penselpåføring eller to strøk spray anbefales. For mer absorberende flater, som kanskje er veldig matt, er det anbefalt å bruke tilstrekkelig isolasjonsstrøk for å oppnå en silkematt glans på overflaten. Dette kan kreve at to eller flere penselstrøk påføres, eller tre eller flere lag med spray.

    Avgjørende ved bruk av matt ferniss på absorberende underlag

    Det isolerende laget er av avgjørende betydning når man bruker en matt ferniss over et absorberende underlag, for å hindre at et skyet eller "mattslipt" utseende oppstår. Dette mattslipte utseende oppstår fra ferniss og løsemiddel som absorberes i underlaget, mens de matte stoffene forblir eksponert på overflaten. Selv om vi nøye har valgt matteringsmiddelet som er i Golden ferniss til være så transparent som mulig, men er det fortsatt et tørt partikkelfilter materiale. Når matteringsmiddelet avsettes på overflaten, og ikke er en del av det kontinuerlige fernisslaget, vises det som hvitt. Hvis man fernisserer vannløselig maling, inkludert akvarell, gouache og tempera, må isolasjonslaget sprøytes på i svært lette lag for å unngå og løse opp malingen, noe som kan føre til tap av skarphet i det underliggende bildet.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Overflatehensyn

    Tørketid

    Sørg for at malingen er tilstrekkelig tørr. Oljemaling krever generelt seks måneder til ett år tørketid før ferniss påføres. For akrylmaling og andre vannbasert medier malt i tynne lag, kan du vente en dag eller to før påføring av isoleringslag, etterfulgt av ytterligere to dager til en uke før påføring av ferniss. Hvis det er tykke, impasto områder av akrylmaling, må du vente en uke eller to før påføring avvdet isolerende laget eller ferniss. 
    Sørg for at overflaten som ferniss skal brukes på er rent. Det bør være fritt for støv som kan påvirke utseendet på fernissen. Hvis isolasjonstrøk (over et akrylmaleri) har ligget i mer enn 2-3 uker, bør overflaten vaskes med vann ved hjelp av en myk, ren klut for å fjerne smuss som kan ha satt seg i overflaten, da disse kan påvirke med vedheft. La overflaten tørke helt før fernissering.

    Forhold på arbeidsstedet

    En annen vurdering er forholdene på arbeidsstedet. Ideelt bør temperaturen være over 65 F (18 C) og under 75 F (24 C), mens den relative luftfuktigheten er mellom 50% og 75%. Overdreven fuktighet eller kjølig temperatur kan resultere i "roser", en hvithet eller ugjennomsiktighet som kan skyldes fukt fanget mellom ferniss og malingslag. Hvis overflaten av arbeidet som blir fernissert er varmere enn fernissen som brukes, blir fernissen tynnere i viskositet på arbeidet. Dette kan resultere i uventede dråper eller sig, spesielt hvis man arbeider vertikalt. Likeledes, hvis ferniss og overflate er relativt kjølig, men varmes betydelig kort tid etter påføring, kan fernissen dryppe eller sige. Oppvarming av fernisseringsvæsken i et varmt vannbad kan forhindre dette.

    Type overflate som skal fernisseres

    Type overflate kan ha stor innvirkning på hvordan ferniss best kan påføres. Flekkete eller delvis belagte flater er noe av det vanskeligste å fernissere, på grunn av sin ujevne påføring. I områder med tyngre flekker, kan fernissen festes på overflaten, mens deler med mer tynt påført maling, eller ingen maling, vil gjøre at lerretet absorbere ferniss i stoffet. Denne ujevne overflaten kan forårsake ujevn metning av ferniss, og gi et skjoldet utseende med ujevn glans. Også avgjørende for anvendelsen av denne typen overflate er tynning av ferniss, og mengden ferniss på penselen. Jo mer fernissen tynnes, jo mer trenger den inn i underlagt. For mye ferniss på penselen på ett område og ferniss vil bli absorbert og trekke gjennom arbeidet. Et isoleringslag påført før fernissering, vil gi en kontinuerlig overflate for påfølgende bruk av et ensartet endelig fernisseringslag. Det er da mulig å matche den originale overflatens utseende ved lett påføring av matt ferniss. Overflatens egenskaper må vurderes når en velger den finish som er ønskelig. Som nevnt i isolasjonsdelen må svært absorberende flater ha et isolerende strøk før påføring av en matt eller silkematt ferniss. Flater som må være reflekterende, slik som Iridescent og Interference Acrylics eller metaller, vil kreve en gloss ferniss for å opprettholde den reflekterende egenskapen. Golden ferniss er ikke ment for bruk på møbler, gulv eller andre flater hvor en høy grad av fysisk slitasje kreves. For påføringer som dette, er polyuretan løsninger mest nyttige. Når du velger et polyuretan, merk at aromatiske type urethanes gulner betydelig, mens alifatisk typer ikke gulner.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Tynning av ferniss

    Tynning av GOLDEN ferniss

    Golden fernisser må tynnes før bruk. Dette reduserer film tykkelsen og sjansen for ujevn påføring. Det gir også en mye mer flytende påføring, som er kritisk viktig når man fernisserer. Hvis brukt i en tykk form, kan fernissen vise penselstrøk og lage skumbobler. Fernisser er gjort tykkere for det formål å opprettholde en jevn konsentrasjon av faste stoffer i ferniss. Selv små avsettinger av fernissen faste stoffer under lagring kan medføre striper innenfor tørket fernissfilm.

    Tynning av GOLDEN MSA ferniss

    I teorien skal mineral spirits, ofte referert til som "malingstynnere", være nok til å tynne Golden MSA ferniss, men det fungerer ikke alltid. "Luktfri" mineral spirits bør ikke brukes fordi de ikke er sterke nok til å være kompatible med ferniss. Det anbefales at eventuelle mineral spirits først testes for styrke og kompatibilitet med ferniss, ved å blande dem sammen i en veldig liten skala. Dette vil minimere tap hvis mineral spirit ikke fungerer. Hvis de er kompatible, vil de tynne fernissen og beholde transparens. Hvis løsemiddelet ikke er kompatibel, vil blandingen ikke bli tynnere, og kan til og med bli tykkere og mer ugjennomsiktig. Hvis du vil unngå problemet med løsemiddel inkompatibiliteten, kan destillert eller rektifisert hvit terpentin brukes. En slik løsning har blitt renset tilstrekkelig for kunstneres bruk. Andre løsninger inneholder rester av materialer som kan redusere arbeidets levetid.


    Tynning av GOLDEN Polymer ferniss

    Destillert vann er den foretrukne fortynner for Golden Polymer ferniss. Hvis vann fra springen brukes, kan det inneholde urenheter som mineraler eller bakterier. Noen kunstnere tynner vannbaserte materialer med alkohol. Denne praksisen, kan noen ganger være svært vellykket, men bør brukes med varsomhet. Alkoholer som metanol og etanol kan gi en reaksjon på ferniss og fortykke den, gjør den klumpete eller seig. Denne metoden gjeninnfører også et mer farlig løsemiddel enn bare vann. Mengden tynning som er nødvendig, er avhengig av metode for påføring. For sprøyting, 1-2 deler ferniss per del løsemiddel. For pensel, bør en andel av 3 deler ferniss til 1 del løsemiddel gi en blanding som flyter godt og gir rom for utflyting og naturlig oppløsning av skum utgivelsen. Satin og matt ferniss har en tendens til å være tykkere i flasken enn gloss ferniss, og kan kreve ytterligere fortynning. Når du tynner, hell løsemiddelet sakte i fernissen mens du rører forsiktig. For å sikre en jevn finish, må fernissen blandes grundig. Vær forsiktig så du ikke lager skumbobler. Ikke rist blandingen. Ved å blande mer enn én liter ferniss, kan en drill med maling mikser brukes. Bruk den på en lav hastighet, og vær forsiktig så du ikke lager en virvel som vil trekke luft inn i blandingen. Hvis ferniss blir skummende, la den stå i en halv time eller mer for å tillate skum og forsvinne, rør så forsiktig. Når du arbeider med en Satin eller Matt overflate, tynn ned bare mengden ferniss som skal brukes samme dagen. Lagring av et fortynnet ferniss vil resultere i at matteringsstoffene setter seg i bunnen, hvor de kan bli et tett pakket lag. Hvis dette skjer, kan det være umulig å fullt ut rekonstruere blandingen ved å røre.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Påføring av GOLDEN ferniss

    Det anbefales å bruke pensel eller spray ved påføring av Golden fernisser. Andre metoder, slik som svamp eller rulle, anbefales ikke, da de kan føre til problemer som: skumming, tap av film klarhet, ujevn dekning, overdrevene filmlag, siging, eller avsetning av materialer fra påføringsverktøyet.

    Påføring med pensel

    Bruk en stiv, bust pensel med split ender. En slik pensel vil gi et jevnt lag med ferniss. Størrelsen på arbeidet som skal fernisseres avgjør størrelsen på ferniss penselen. Arbeid fra en grunn boks for å bedre kontrollere pensellasting. Ferniss løsningen bør bare fukte nederste 25-30% av lengden på busten. Det er alltid best å påføre ferniss på en horisontal overflate for å minimere sig. Hvis vertikal påføring ikke kan unngås, for eksempel med en vegg, er det svært viktig at ferniss brukes tynt. I begge tilfeller er det bedre å bruke to eller tre tynne strøk med tilstrekkelig tørking mellom strøkene, fremfor ett tykt lag med ferniss. Sistnevnte vil ta lenger tid å tørke, blir bløt i noen tid, og kan resultere i dråper eller skyet film. Påfør ferniss på en måte som gjør at den kan bli strøket ut til en jevn, tynnest mulig film. Forsøk å tenke deg en inndeling av arbeidet i regioner som skal dekkes ved hver lasting av penselen. Disse kan være basert på en systematisk rutenett lignende sekvens, eller kan følge naturlige grenser for arbeidet. Oppretthold en jevn påføring ved å jobbe ut fra midten av hvert område og utover, lett overlappet i fortsatt våte, tilstøtende deler. Når du søker en satin eller matt ferniss, bruk aldri mer enn to strøk. Hvis flere strøk er ønsket, starter med gloss ferniss til å bygge opp og etablere flere lag, så avsluttes med ett eller to strøk av satin eller matt finish. En tykk film av disse mindre klare fernisser, vil resultere i skygger, og tap av skarphet.

     

    Påføring med spray

    Den beste måten å oppnå ent jevnt belegg av ferniss er å spraye. Dette gjelder særlig for impasto overflater. Spray påføring er nødvendig for enhver overflate hvor malingsfilmen er skjør, som gouache, og bør ikke bli berørt av påføringsverktøyet. Sprøyting er også en nyttig teknikk for å skape en matt overflate. Størrelsen på overflaten som skal bli sprayet avgjør hvilket sprøyteutstyr som er best å bruke. Disse fernisser kan sprøytes fra en airbrush, airless eller luft presset sprøyteutstyr, eller etterfyllbart sprayboks utstyr. I forberedelsene til sprøyting, sørg for at alt utstyr er fri for smuss. Arbeid i et område fritt for støv og skitt, og hold arbeidet vekk fra gulv når det sprøytes. Spray tre-fire lette jevne strøk i stedet for én eller to tykkere påføringer, og sørg for at det er nok tid til tørking mellom strøkene (1-4 timer, inntil overflaten er klebefri). Slipp spray utløseren hvis bevegelsen av airbrush sprøyten stoppes under påføringen for å unngå ujevn bygging av ferniss på ett sted. Oppretthold en jevn avstand fra overflaten, og unngå å bruke buede bevegelser. Lag rette bevegelser over arbeidet, og endre retning når spray har passert kanten av arbeidet som blir fernissert. Gjør en lett overlapping av spraymønsteret ved hver passering, til hele arbeidet er dekket. Til hjelp i arbeidet med å oppnå en mer jevn påføring, vend maleriet 90 grader for å kunne legge det påfølgende strøk vinkelrett på den forrige. En typisk spray påføring legger ned en film bare 1/6 til 1/4 av tykkelsen til en pensel påføring. Hvis maksimal beskyttelse kreves av fernisslaget, bruker du flere strøk. Dette er spesielt viktig når man skal beskytte farger som ikke er spesielt lysekte. Jo tykkere fernisseringsfilm, jo større beskyttelse mot ultrafiolett stråling. Fordi det ikke er anbefalt å bruke flere strøk av en satin eller matt overflate, skal underliggende lag etableres ved hjelp av en gloss ferniss.

     
     

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Tørketid, rensing, stell og oppbevaring

     

    Tørketid

    Isolasjonsstrøk bør tørke i 1 dag før fernissering. Når det bygges opp flere strøk ferniss, tillat 3-6 timer mellom hvert strøk. Gå forsiktig over overflaten for å sjekke om overflaten er klebrig, noe som kan bety at beskyttelsen er ikke tilstrekkelig tørr. La ferniss tørke flere dager før pakking eller transport av kunst. Under transport og lagring, unngå kontakt med overflaten med emballasjen, inkludert bobleplast eller annen plast. STABLE ALDRI MALERIER, enten de er fernissert eller ikke.

     

    Rensing

    Rengjør alt utstyr umiddelbart etter påføring. Hvis verktøyene er våte kan Golden Polymer ferniss fjernes med vann. Hvis fernissen har tørket, kan en 1:1 løsning av husstanden ammoniakk (salmiakk) til vann brukes.
    Golden MSA ferniss bør renses fra verktøy med samme løsemiddel som brukes til tynning, etterfulgt av vask med såpevann, og klart vann til skylling.

     

    Stell og oppbevaring

    Ettersom Golden ferniss er avtakbar, er det viktig at fernisseringslaget ikke er overmalt. Maling anvendt over ferniss vil også være potensielt flyttbar, og vil utgjøre et vanskelig problem i konserverings eller restaurerings forsøk. En annen negativ effekt når det males over ferniss, er at malingen ikke vil feste skikkelig, noe som kan resultere i vedheft svikt over tid.

     

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    "Feilsøking" av fernissering

    Det hender at resultat ikke blir som forventet. Bruk informasjonen under for å se om du kan finne problemet. 

    Hvis melkeaktig eller ugjennomsiktighet oppstår i fernisslag

    • Hvis du bruker en satin eller matt ferniss, og dette bare skjer over mørke farger, kan dette bare være innholdet i en slik redusert glans ferniss (skyldes tilstedeværelse av mattingsstoffer). Det finnes ingen metode for å bruke en satin/matt overflate til en mørk farge uten å lysne den (jo mer matt overflate, jo flere muligheter for lysne mørke områder). For å gjenopprette dybden av mørke farger, bruke en høyere glans for å gjenopprette noen av glansen.
    • Hvis dette er ensartet på tvers av store områder, uavhengig av mørke underliggende farger, kan det være forårsaket av innesperret fuktighet. Høy fuktighet eller en fuktig overflate under fernisslag, vil som oftest føre til tap av klarhet. Bruk varmluft fra en varmluftsvifte for å blåse på overflaten, og hjelpe til at fuktigheten fordamper, og gjenoppretter klarhet.
    • Hvis ferniss ikke er riktig fortynnet, eller er overdrevent ristet eller rørt, kan luftbobler bli fanget i tørr film, som forårsaker et tap av klarhet. Denne fernissen må fjernes.
    • Hvis et "mattslipt"(frosted) området vises, kan en satin eller matt ferniss ha blitt brukt over et absorberende underlag (dette er vanlig for spray påføringer). Denne fernissen må fjernes, overflaten forsegles for å redusere absorberingsevne (gjelder gloss ferniss), etterfulgt av anvendelsen av en mindre blank ferniss.

     

    Hvis refleksjon er ikke ensartet

    • Hvis overflaten har varierende absorberingsevne kan dette resultere i ujevn glans. Ideelt bør en slik overflate først ha et isolasjonsstrøk for å gi en mer ensartet overflate. Men hvis ferniss allerede er påført, må overflaten forsegles ved å bruke ett eller flere strøk med gloss ferniss, etterfulgt av ferniss i ønsket glans.
    • Feilaktig blanding av ferniss. Den anvendte ferniss/løsemiddelblanding var ikke grundig blandet. Hvis ulike fernisser ble blandet sammen (gloss med matt), kan de ikke har blitt grundig blandet. Hvis utvannet ferniss brukes over en lang periode uten omrøring, kan det være separering (matteringsstoffer som skiller seg). For å oppnå en jevn overflate, start med en frisk blanding av ferniss/løsemidler (grundig rørt) og legg et strøk nummer to (kan også vurdere å fjerne den eksisterende ferniss lag).

     

    Hvis penselstrøk vises

    • fernissen er kanskje ikke tynnet tilstrekkelig til å legge seg jevnt under påføring.
    • at løsemidler var ikke kompatibel med fernissen
    • hvis overflaten var absorberende, kan den ha forårsaket at ferniss tørker for fort, og ikke tillate den å flyte ut.

     

    Hvis MSA ferniss ikke vil tynnes ned, så

    • Løsemiddel ikke er sterk nok til å være kompatible. Bruk et sterkere løsemiddel (destillert terpentin, toluen, etc.)
    • Ved sprøyting, hvis overflaten er svært sandete eller teksturerte:
    • Fernissen har tørket før det når overflaten. Dette kan være forårsaket av utilstrekkelig tynning (tilsett mer løsemiddel), et ekstremt tørt miljø (øk luftfuktighet, reduser varmen, reduser luftgjennomstrømning) eller ved overdreven lufttrykk (redusere lufttrykket).

     

    Hvis ferniss trekker inn og ikke utvikler tilstrekkelig glans

    • Flaten er for absorberende. Bruk flere strøk av isolerende lag (kun hvis ingen ferniss er brukt), eller gloss ferniss. Overdreven fortynning av ferniss kan også føre til dette problemet.

     

    Hvis fernissert overflate er for glatt

    • Anvend satin eller matt glans med samme type ferniss som allerede er benyttet.

     

    Hvis fernissert overflate er for matt

    • Anvend gloss eller satin glans med samme type ferniss som allerede er benyttet.
     

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    Ansvarsfraskrivelse

    Informasjon i følgende artikler er basert på forskning og testing utført av Golden Artist farger, Inc., og er gitt som et grunnlag for å forstå den potensielle bruk av produktene som er nevnt. På grunn av en rekke variabler i metoder, materialer og betingelser for produksjon av kunst, kan Golden Artist farger, Inc. ikke være sikker på at produktet vil være riktig for deg. Derfor oppfordrer vi brukere av produktene til å teste alle produkter for å sikre at alle individuelle krav er oppfylt. Mens vi mener at informasjonen ovenfor er riktig, gir vi ingen UTTRYKTE ELLER UNDERFORSTÅTTE GARANTIER FOR SALGBARHET ELLER EGNETHET FOR ET BESTEMT FORMÅL, og vi skal under ingen omstendigheter holdes ansvarlig for eventuelle skader (indirekte, tilfeldig, eller annet) som kan oppstå som følge av bruken av et produkt.

    © Golden Artist Colors, Inc.